10 winnaars ontvangen Wecycle sponsorcheque van 1.000 euro voor lokaal goed doel

Begin dit jaar riep Stichting OPEN gemeenten op om actie te ondernemen om ervoor te zorgen dat elektrische apparaten en lampen na afloop van Koningsdagvrijmarkten niet bij het restafval terechtkwamen. Diverse gemeenten troffen extra maatregelen om inwoners te helpen om deze ‘Koningsdagoverblijvers’ gratis en duurzaam af te voeren. Enkele tientallen gemeenten sprongen er extra uit in het voorlichten en inzamelen van elektrisch afval rondom de Koningsdag vrijmarkten. 10 gemeenten ontvangen als dank een Wecycle sponsorcheque van Stichting OPEN voor een lokaal goed doel naar keuze.

‘Help inwoners om te gaan recyclen in plaats van weggooien en maak kans op een Wecycle sponsorcheque voor een lokaal goed doel naar keuze t.w.v. Euro 1.000,-’, was onze boodschap. Gemeenten konden gebruikmaken van de communicatiekit van Stichting OPEN en het onderzoek naar Koningsdag in opdracht van Stichting OPEN. Nederlanders werden met een Wecycle campagne aangespoord om goed af te danken na afloop van de vrijmarkten.

Trotse winnaars

Tientallen gemeenten lieten weten een of meer activiteit(en) te organiseren na aanleiding van deze oproep. De winnaars werden gekozen op basis van totaal pakket aan activiteiten. Dit zijn Den Haag, Veenendaal, Capelle a/d IJssel, Meppel, Noordenveld, Oirschot, Halderberge, Reusel – De Mierden, Ridderkerk en Barendrecht. De komende tijd worden de cheques uitgereikt. Een speciale vermelding gaat naar de gemeente Nijmegen: zij wonnen vorig jaar de cheque en waren ook dit jaar weer zeer actief. Stichting OPEN roept alle gemeenten van Nederland op om zich hierdoor te laten inspireren, en volgende jaar nog meer te doen aan het informeren over, en inzamelen van, elektrisch afval en afgedankte lampen.

Positieve reacties

De winnende gemeenten reageerden positief en gaven aan een goede bestemming te hebben voor de cheque. O.a. het Repair Café werd genoemd. Een andere gemeente schenkt een bakfiets voor het afvalbrengstation. Die laatste kunnen mensen lenen als ze geen auto hebben. Wij zorgen dat de cheques bij de winnaars terechtkomen.

Bekijk hier de oproep de we deden voor Koningsdag.