Op Prinsjesdag, de derde dinsdag van september, bracht Kabinet-Schoof zijn plannen naar buiten voor de komende jaren. De ambitie blijft om in 2030 voor 50% en in 2050 volledig circulair te zijn. Het is echter de vraag of het kabinet ook voldoende financiële middelen ter beschikking stelt om deze ambitie waar te maken. Voor de sector van elektronische apparaten en batterijen zal er de komende jaren het nodige gaan veranderen.

Het kabinet wil steeds meer focus gaan leggen op het verlengen van de levensduur van producten en het stimuleren van reparatie en hergebruik. Voor producenten is dit een signaal dat er op het gebied van productontwerp en service veel te verwachten valt. In 2030 moet circulair ontwerp de gangbare praktijk zijn. Apparaten moeten langer meegaan en makkelijker te repareren zijn. Subsidies die het vorige kabinet beschikbaar had gesteld voor repair cafés en circulaire ambachtscentra lijken echter niet te worden voortgezet. Hoogwaardige verwerking, zodat er minder afval wordt verbrand of gestort én er meer hoogwaardig aanbod van secundaire grondstoffen ontstaat, wordt gestimuleerd. In de plannen valt te lezen dat er onder andere wordt gewerkt aan een stimuleringsprogramma ter ontwikkeling en opschaling van recycling.

Nationaal Programma Circulaire Economie

In 2025 wordt het Nationaal Programma Circulaire Economie (NPCE) geactualiseerd. Dit programma bevat een scala aan maatregelen zoals de verbetering en uitbreiding van producentenverantwoordelijkheid en de bevordering van financiering van circulaire businessmodellen door meer samenwerking met financiële instellingen. Ook presenteert het kabinet in 2025 een voorstel voor nieuwe nationale circulaire doelstellingen. Stichting OPEN volgt dit op de voet; dit raakt ook direct aan de inzameling van afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA) en batterijen. De verwachting is verder dat de afgifteplicht voor AEEA medio 2025 eindelijk wordt ingevoerd. Stichting OPEN juicht dit zeer toe.

Europa

Ook op Europees niveau zijn er belangrijke ontwikkelingen. De herzieningen van de AEEA-richtlijn en de Kaderrichtlijn afvalstoffen staan gepland, wat de eisen voor inzameling en verwerking van elektronisch afval verder zal aanscherpen.