Veiligheid staat centraal bij Stichting OPEN, vooral bij de inzameling en het transport van lege batterijen en accu’s. Om de risico’s rond lithiumbatterijen te beheersen, heeft Stichting OPEN na Bebat vzw (in België) nu ook besloten om te investeren in veilige ASP-containers van Bebat PRO voor het ophalen & afvoeren van afgedankte batterijen en accu’s. Deze ASP-containers zijn specifiek ontworpen om een veilige opslag en transport van batterijen en accu’s te waarborgen. Ze voldoen dan ook aan de strengste brandveiligheidsnormen.

Een strategische keuze voor veiligheid

De markt van batterijen, en in het bijzonder lithiumbatterijen, is sterk in opkomst. Dit type batterij brengt echter uitdagingen met zich mee op het gebied van veiligheid. Na uitvoerig onderzoek en testen, heeft Stichting OPEN deze containers in gebruik genomen. De unieke brandwerende eigenschappen vormen dé oplossing voor het veilig inzamelen en opslaan van batterijen en accu’s. De samenwerking met Bebat PRO benadrukt de gebundelde inzet en verantwoordelijkheid om de veiligheid in de inzamelsector te verhogen.

Uitrol van de ASP-containers

De ASP-containers worden vanaf oktober 2024 uitgerold bij de inzamelpartners van Stichting OPEN. Deze containers worden ter beschikking gesteld en komen met duidelijke instructies om het gebruik maximaal veilig en efficiënt te maken. Ook bij verwerkingspartner Van Peperzeel zijn ze blij met deze ontwikkeling. “De introductie van de ASP-containers versterkt onze focus op veiligheid. Deze containers stellen ons in staat om batterijen en accu’s nog veiliger te transporteren en op te slaan, volgens de hoogste brandveiligheidsnormen,” aldus Senna Olff-Van Peperzeel, Algemeen Directeur van Van Peperzeel.

Samen bouwen aan een veilige toekomst

Heb je vragen over het gebruik van de ASP-containers? Bas Brands (bas.brands@stichting-open.org) beantwoordt ze graag. Samen met onze partners blijven we werken aan een veilige en duurzame toekomst voor batterijinzameling.