Binnen de branche van Nederlandse supermarkten is ALDI een mooi voorbeeld als het om het inzamelen van kleine elektrische apparaten, batterijen en lampen gaat. Daarom verdient de supermarktketen een Wecycle Award. Wij spraken met Nadie Winde, Manager Corporate Responsibility.

“Als supermarkt raak je in feite alle facetten van de maatschappij. Ons duurzaamheidsbeleid bestaat daarom uit diverse thema’s, waaronder het tegengaan van voedselverspilling, het terugdringen van onze CO2-uitstoot, minder plastic gebruiken, maar ook afvalstromen goed regelen. Daar hoort bij dat wij het voor klanten zo makkelijk mogelijk maken om afgedankte apparaten, batterijen en lampen in te leveren. Wij geven ze graag de handvatten om het op de juiste manier te doen”, trapt Nadie af.

ALDI heeft dagelijks met afvalstromen te maken. In de winkels, maar ook in de distributiecentra. “Daar komt alles samen – en wij vinden het heel belangrijk om te zorgen dat het op de juiste manier verwerkt wordt. In 2019 startte onze samenwerking met Stichting OPEN. Op dit moment zijn wij bezig om al onze 500 winkels uit te rusten met nieuwe, veiligere en herkenbare Wecycle inzamelmeubelen – we zijn inmiddels 350 winkels verder en gaan door tot de oude meubels allemaal vervangen zijn.”

Ook als het gaat om grotere apparaten en hoeveelheden, bijvoorbeeld afgedankte winkelinventaris, heeft ALDI grote stappen gezet, vertelt Nadie. “We hebben samen met Stichting OPEN een pilot gedaan bij ons distributiecentrum in Deventer. We hebben palletbakken geplaatst om daar ook kleine elektrische apparaten, batterijen en lampen te verzamelen. Aanvullend hebben we afspraken gemaakt met Stichting OPEN om – via hun platform Wecycle voor Bedrijven – armaturen, koelingen of andere apparatuur uit onze winkelinventaris af te laten voeren naar de juiste verwerkers. De pilot was succesvol en vanaf dit najaar gaan we dit ook bij andere distributiecentra uitrollen.”

Nadie benadrukt hoe belangrijk het is dat zoveel mogelijk bedrijven deze afvalstromen op de juiste manier gaan organiseren. “Misschien denken veel organisaties dat het in één keer helemaal perfect moet en laten zij zich daardoor afschrikken. Dat is niet het geval – het is geen eenheidsworst. Samen met Stichting OPEN kun je een plan maken dat voor jouw bedrijf werkt. Het begint met een gesprek over wat er mogelijk is, vervolgens rol je het in fases uit.”

ALDI is vereerd de Wecycle Award in ontvangst te nemen. “Het is een prachtig compliment – met name voor onze collega’s op de winkelvloer en in de distributiecentra die hier dagelijks mee bezig zijn. Wij zien het als een aanmoediging om verder te gaan op de weg die wij zijn ingeslagen.”