Het blad installateursZaken (IZ) sprak 6 jaar geleden een sloper over duurzaam hergebruik van installatiemateriaal, waaronder c.v.-ketels. Toen was in het animo in de bouwwereld laag concludeerde zij. Bovendien zaten er technisch gezien allerlei haken en ogen aan vast. Inmiddels lijkt het tij te zijn gekeerd. Circulair slopen en hergebruik van installatiemateriaal en sanitair begint langzaam maar zeker ingeburgerd te raken. Stichting OPEN is blij met deze ontwikkeling. Met de aantekening dat materiaal dat geen nieuwe toepassing vindt, verantwoord ingeleverd moet worden.

A.van Liempd sloopbedrijven heeft zich zelfs toegelegd op circulair slopen. Via het dochterbedrijf Gebruiktebouw materialen.com vinden de refurbished products weer hun weg in de bouw- en installatiewereld. IZ sprak erover met Barthel van Dinther van A. van Liempd sloopbedrijven. Hij legt het verschil uit tussen hergebruik en recyclen, vertelt over de voortrekkersrol die vooral overheden en woningcorporaties vervullen en hoe circulair slopen, bouwen en installeren een ander vertrekpunt vereist.

Lees hier het hele artikel. Meer weten over het verantwoord inleveren van afgedankte elektrische apparaten tijdens het slopen of in de bouw? Neem contact op met Stichting OPEN.